blijf op de hoogte

De geheimen van een goede call-to-action

wat doen CTA's?
2 minuten

Toen je jong was, greep je in de snoepwinkel meteen naar de meest kleurrijke, vrolijkste lolly. Want dat moest gewoon de lekkerste zijn! 

Sommige dingen veranderen nooit: mensen worden nog steeds geprikkeld door opvallende knoppen op het internet, ze worden nog steeds aangetrokken door contrast.

En dat is net wat een call-to-action doet: je visueel prikkelen en aanzetten tot actie. We worden ouder, maar ons innerlijk kind blijft bestaan. Laat ons de geheimen van een goede call-to-action in je oor fluisteren.

Wat is een call-to-action nu juist?

Simpel. Een CTA is een knop op je website die een bezoeker moet converteren. Je vindt ze in alle vormen en maten.

Meestal het is de link tussen de gewone inhoud die je website voorziet en een landingspagina. Op deze pagina's worden bezoekers aangemoedigd hun gegevens achterlaten, meestal om een content offer in ruil te krijgen. 

Bam! Weer een lead. Op naar de volgende.

Wat houdt een goeie CTA in?

Elke goeie CTA heeft een aantal cruciale kenmerken:

  • Actiegericht: De CTA valt op en bevat tekst die aanzet tot klikken. Begin dus altijd met een werkwoord: 'Download nu!' en ‘Registreer hier’, bijvoorbeeld. 
  • Kort en bondig: 6 woorden is al te veel!
  • Direct zichtbaar: CTA’s scoren beter wanneer ze bovenaan de pagina staan, zonder dat de bezoeker moet scrollen.
  • Groot genoeg, maar zonder aandacht af te leiden van de hoofdinhoud.
  • Begrijpelijk: de boodschap moet klaar en duidelijk zijn. De bezoeker weet meteen wat hij krijgt.

Waar gebruik je CTA’s best?

Productpagina’s

Op een productpagina kan een CTA een lead over de streep trekken om het product te kopen. Een duidelijke en eerlijke CTA wekt vertrouwen en trekt een potentiële klant direct over de streep.

Blogs

Ook op je blogs zijn CTA’s een goed idee. Hier plaats je ze best onderaan, zodat de bezoeker na het lezen direct kan ingaan op een aanbieding of aankoop.

Vergeet ook de ‘social sharing’ knoppen niet. Geef je bezoeker de mogelijkheid om je blog te delen met vrienden zodat de naam van je bedrijf zich kan verspreiden.

Bedankingspagina

Het is aan te raden een landingspagina te voorzien voor elk product op je website. Als een bezoeker is ingegaan op een bepaalde aanbieding, kan je op de bedankingspagina altijd een CTA plaatsen voor andere relevante producten. Maak gebruik van elke gelegenheid om je CTA’s hun werk te laten doen!

Een fout die vaak wordt gemaakt bij een CTA gebruiken om de bezoeker door te sturen naar de homepage. Geen goed idee.

Een CTA is net bedoeld om actie te ondernemen. De homepage zal je bezoeker enkel verwarren door de overvloed aan mogelijkheden. En dan ben je ze kwijt.

Je kent nu de geheimen van een goede call-to-action... Vertel ze niet door! 

Als je CTA’s goed toepast, als je ze interessant en opvallend genoeg maakt en zorgt dat ze tot actie leiden, zullen ze het verschil maken in jouw leadgeneratie campagne.

startersgids inbound online marketeers
startersgids inbound online marketeers
startersgids inbound online marketeers
startersgids inbound online marketeers
startersgids inbound online marketeers